Terry Ray Clark and Dan W. Clanton, Jr. (eds.): Understanding Religion and Popular Culture. Theories, Themes, Products
and Practices. Routledge, London – New York, 2012. ISBN: 978-0-415-78106-0
Mi köze Bob Dylannek a prófétákhoz? Hogyan látják a vallást
a South Park szereplői? Hogyan cáfolta meg Yoda mester az amerikai társadalom
legnagyobb mítoszait? Miben hasonlít egymásra a videójáték és a
vallásgyakorlás?
Az
Understandig Religion and Popular Culture
című kötetben többek között ezekre a kérdésekre is választ kapunk. A könyv egy
viszonylag új tudományterületre kalauzolja el az olvasót, amit az Egyesült
Államokban „Religion and Popular Culture” névvel illetnek. Ez a kutatási
terület, ahogyan az elnevezés is mutatja, a vallástudomány és az általános kultúratudomány
mezsgyéjén fekszik, érdeklődési köre a vallás és a modern tömegkultúra
egymáshoz való viszonya. Olyan témákat vizsgál, mint a vallás és a teológia
kapcsolata a könnyűzenével, a filmmel, a médiával, és az irodalommal; a vallás
szerepe a kortárs amerikai társadalomban, a politikában és a kommunikációban;
illetve a tömegkommunikáció és a szórakoztatás etikája.
A
kötet a szerkesztők szándéka szerint bevezetőként és egyben útmutatóként
szolgál a témával foglalkozó diákok és tanáraik számára, lényegében
tankönyvként és szöveggyűjteményként működik. Tanulmányokat tartalmaz a
legkülönfélébb témákban, de a lehető legegységesebb formában és közös elméleti
háttérrel. A bevezető fejezetben a szerkesztők tisztázzák a „vallás”, a
„kultúra” és a „tömegkultúra” terminusok jelentését, megalkotják a kutatáshoz
szükséges munkafogalmakat. A szerzők részletesen ismertetik a kutatásaik során
használt módszereket és elméleteket, konkrét esettanulmányokon bemutatva azok
működését. Minden tanulmányhoz további feladatok, kérdések és ajánlott
olvasmányok kapcsolódnak. A könyv célja vállaltan az, hogy egyrészt további
kutatásokra ösztönözze az egyetemek diákjait, másrészt megtanítsa a fiatal
kutatókat a vallás, a társadalom és a tömegkultúra kritikus szemléletére. Arra,
hogy észrevegyék a tömegkultúrában megbújó és általában nem tudatosuló vallási
ideológiákat és tartalmakat, és ezáltal megtudjanak valamit saját
automatizmusaikról, értékítéleteikről és hiedelmeikről is.
Miért
érdemes olvasni ezt a könyvet?
- mert
szórakoztató, néha meglepő és elgondolkodtató
- mert
azt a világot mutatja be egy (vagy több) másik szemszögből, amelynek mi is
„fogyasztói” vagyunk
- mert
megközelítésmódja irigylésre méltóan gyakorlatias
- mert a kritikai szemléletet és a kutatói önkritikát nemcsak célként tűzi ki, hanem meg is valósítja
Mit
ne keressünk a könyvben?
- statisztikákat
- bonyolult
elméleti eszmefuttatásokat
- extravagáns
vallásértelmezéseket és kultúra-definíciókat
- végleges
válaszokat
A
kötetben szereplő tanulmányok:
Terry
Ray Clark: Introduction: What is
religion? What is popular culture? How are they related?
Terry
Ray Clark: Saved by satire? Learning to
value popular culture's critique of sacred traditions.
Dell
Dechant: Religion and ecology in popular
culture.
Douglas
E. Cowan: Religion in science fiction
film and television
Douglas
E. Cowan: Religion and cinema horror
Erik
Bain-Selbo: On the sacred power of
violence in popular culture.
Dan
W. Clanton, Jr.: On the job and among the
elect: religion and the salvation of Sipowicz in NYPD Blue.
John
C. McDowell: „Unlearn what You have
learnt” (yoda): the critical study of the myth of Star Wars
Rachel
Wagner: Religion and video games:
shooting aliens in cathedrals.
Jeffrey
Scholes: The Coca-Cola brand and
religion.
Courtney
Wilder – Jeremy Rehwaldt: What makes
music Christian? Hipsters, contemporary Christian music and secularization.
Jonathan
Sands Wise: Lord of the Lembas: a study
of what's cooking in pop culture?
Terry
Ray Clark: Cursing then and now:
Jeremiah's Scroll and the Boston Red Sox Jersey (can the Bible shed light on
pop culture practices?)
Mark
W. Flory: Postmodern prophecy: Bob Dylan
and the practices of self-subversion.
Balázs Dorottya
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése